Andy Hargreaves er en av de mest kjente
skoleforskerne i verden. Hva mener han om bruk av IKT i skolen? I forbindelse
med mitt utenlandsopphold ved University of Toronto, Ontario Institute for Studies in Education, hørte jeg på et interessant foredrag med ham (7.februar).
IKT var ikke hovedtema, men det ble berørt i presentasjonen. Etter foredraget
ble det også gitt kommentarer av Michael Fullan og Ben Levin.
Det var ikke så mange nye tanker om IKT, men jeg opplevde de heller som en bekreftelse på en del av det jeg har erfart fra eget arbeid med teknologibruk i
skolen. Hargreaves mente at god bruk av ny teknologi krever at studentene i større grad
er med å styre læringsprosessen sammen med læreren. Læreren inntar i større
grad en veilederrolle og trenger derfor heller ikke være ekspert i bruk av
IKT. Et særlig interessant funn var at elever med spesielle behov hadde sluttet
å bruke teknologi når de kom tilbake i hel klasse fordi de opplevde det som
stigmatiserende hvis de andre elevene ikke brukte data i timen. Dette mente han
var et argument for at alle elever burde bruke datautstyr i skolen.
Ellers var han også opptatt av å kritisere myten om at
holdninger alltid styrer atferden vår. Han har for eksempel erfart at noen lærere må teste ut
nye handlinger i praksis før de er villige til å endre holdninger. Det kan derfor være lurt å la lærere få prøve ut nye måter å undervise selv om de i utgangspunktet har negative holdninger til dette.
Utdanningssystemet i Finland og Singapore ble også fremhevet. Han viste til Finnish lessons av Paasi Sahlberg og McKinsey-rapporten om How the world most improved school systems keep getting better. Ontario i Canada ble også regnet for å være gode, men det ble nevnt at de kunne fortsatt bli bedre på innovasjon
og entreprenørskap i skolen. I tillegg fremhevet han arbeidet med lærende nettverk i
Mexico (Learning Community Project i Mexico, dokumentert av Richard Elmore og Santiago
Rincón Elmore) og Escuela Nueva i Colombia og Guatemala (bygger på Reggio
Emilia-tilnærming).
Han anbefalte også flere bøker, blant annet “Great by Choice” av
Jim Collins. Her blir kreativitetsbegrepet satt i sammenheng med disiplinert
arbeid der man over lengre tid forsøker å raffinere og perfeksjonere ideer. I tillegg mente han bøkene Inclusive leadership av James Ryan og The innovators dilemma av Clayton Christensen var viktige bidrag som også er relevante for skoleutvikling.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar