mandag 9. februar 2009

Tutpup. Et fascinerende nytt spillmiljø basert på Web 2.0-tenkning

For en stund siden kom jeg over et nettbasert spill som heter Tutpup. Spillet mener jeg på mange måter viser at spillutviklingen beveger seg i en mer interessant pedagogisk retning. Lærer Dan Stucke sier følgende om i sin blogg:


- …
Nettstedet lar elever fra overalt i verden konkurrere mot hverandre i forskjellige matteoppgaver innenfor rammen av et helt trygt digitalt læringsmiljø. Ingen personlige detaljer blir lagt ut, bare oppfinnsomme brukernavn knyttet til en farge og et dyr (jeg er blå gris22)

- Konkurranseaspektet er nøkkelfaktoren. Klassen jeg hadde i dag er vanligvis vanskelige og uinteresserte, men i dag gjorde de mye mer matte enn ellers. Nettstedet er enkelt utformet og klassen likte særlig godt å slå elever fra Brasil, Australia, Frankrike og Japan
. (Min oversettelse)

Stucke er fascinert over at elevene hans har spilt mattespillet i Tutpup 6400 ganger i løpet av en uke. Nettstedet er lagt opp slik at barn (Målgruppen er barn fra 5 til 14 år) fra hele verden spiller mot hverandre i trygge læringsomgivelser. Jeg har også testet ut spillaktivitetene på en 11-åring som likte det veldig godt. Spillmiljøet er et ett ypperlig eksempel på hvordan man kan kombinere skoleverden og aktiviteter fra barns fritidskultur på fascinerende nye måter.

Ingen kommentarer: