torsdag 12. februar 2009

Photofiltre. Hvor avansert bilderedigeringsprogramvare skal elever bruke i skolen?




På en konferanse nylig snakket jeg med en person som jobber i det svenske Multimediabyrån (tilsvarer det norske skolenettet). Han fortalte at det bilderedigeringsprogrammet som nå er mest brukt i svensk skole er Photofiltre. Grunnen er at det er relativt avansert samtidig som det er vesentlig mer brukervennlig enn andre bilderedigeringsprogram (Det blir lettere å holde oversikt fordi man ikke jobber i flere lag).

Ved Høgskolen i Østfold har vi i lengre tid gitt lærerstudentene opplæring i Gimp som en del av de grunnleggende digitale ferdigheter. Dette er en vesentlig mer avansert programvare. Spørsmålet er om programvaren kan bli unødig komplisert. I skolen mener jeg hele tiden man må vurdere valg av programvare opp mot de reelle behov lærerne har. Et sentralt kvalitetskriterium bør være at programvaren skal være tidseffektiv å bruke. I så måte mener jeg Photostory er en veldig god programvare. Her er funksjonaliteten skreddersydd den pedagogiske aktiviteten: det å lage digitale fortellinger. Kanskje det er noen lærerstudenter som har synspunkter på dette?

Jeg merker i hvert fall selv at brukervennlighet blir stadig viktigere for meg når jeg skal velge programvare blant de utallige alternativer som eksisterer. Legger også ved en lenke til en opplæringsmanual for Photofiltre som svenskene har laget.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Paint.net (getpsint.net) er eit strålande verktøy .

Kjell sa...

Bruker og anbefaler FastStone Image Viewer til alle som gidder å høre :-)Det er enkelt, gjør akkurat det 75% av lærere trenger
-Vise
-Beskjære
-Forstørre/forminske
-Skrive litt inn i bildet
-Legge på litt fancy ramme

pluss at det er gratis.